Sunday 26 December 2010

Pengalaman musafir comel kene interview SPA


Suatu pagi yg hening…lebih kurang pukul 5 pagi,tetibe handphone mak aku berdering2 betul2 kat cuping telinge aku…(mak aku gune volume paling highest kauuu) nyaring je bunyik handphone tu…terkejut nak pecah hancur jantung aku coz sedap2 tgh tido buat kuak lentang kutu kenyang isap darah,tetibe bunyi handphone gile kuat! Terus ‘TEROPOCOT MAK KAUU!!!” aku time tu…(ni mesti keje mak aku ni….paham sgt tektik die…die taw aku liat bgun awal,pandai beliau set jam kat handphone beliau,pastu letak cannnntikkkkkkk je tepat2 kat telinge aku…..mak memang best lah! Idea mak memang cun! (tgh sabarkan hati sendiri time ni,kalau org lain,dah lame aku pelangkung!)

Aku pon amek la hp mak aku tu then mati kan alarm …..n aku turun tingkat bawah g bilik mak aku….tgk2..beliau pon masih sedapppppp je tido berselimut lagi kauuuuu…..haaaaa…(hamboi2….die set jam suh aku bgun awal,tapi die pon tido jugak..tak aci…tak aciiii…) aku pun bile tgk die tido ag…aku pun tumpang la baring tepi katil die nak tumpang sambung tido seminit dua….(nak sambung mimpi yg tertangguh) baru je nak letak kepala kat bantal,tetibe ade tangan tarik telinge aku! Ok! Aku dah paham! Kene pegi mandi! Xboleh tido!...(rupenye mak aku dah bgun time tu)

Aku pun TERPAKSA la bgun,and naik gi bilik aku…amek hp…dgn muke mamai,terus call bf aku…kul 5 pagi aku kol die..hahaahaha…dgn suare org bangun tido nye..(psst!! Suare aku kalo bru pas bgun tido jadi cam abu bakar ellah…xpun penyanyi rock ella…time tu kalo korg nak aku nyanyi lagu rock,comfem aku setaraf dgn awie!)

Aku pun tunggu la bf aku dtg jemput aku…kul 6.30 pagi die pun sampai kat dpn umah aku..terus senyum aku bile tgk kereta die dah sampai dpn umah aku time tu..(sbb sblm tu aku duk tunggu die lame dpn umah…hahhahah)

Die pun bawa aku g putrajaya…memule hantar mak aku kat upm dulu,then baru g putrajaya..sbb aku kene interview kat putrajaya….

Bile dah sampai n baru je pilih tempat parking….aku mule jd cuak…gelabah tosah ckp lah….dada ku ni dah mule dupdapdupdap..addy dah mule gelak kan aku..(die ni mmg hampeh time ni..wawawa) perut aku lak time tu la mule memulas mintak keluarkan isi yg tak diingin,nak terkuncil,tergagap,jln pun dah terpeleot nak jatuh ( mesti org yg perasan tgk aku jln nak terpeleot tu ingt aku baru first time pakai high heels…)hahhahha
Pastu bile dah masuk banggunan SPA tu…aku tetibe mule jd cool balik….hahhaha..sume gelabah,gagap,gopoh,nak terbuang air besar,terkuncil,sume lenyap camtu je…(jln dgn penuh muke kerek lagi sombong time ni sampai masuk lif naik tingkat 6!) hahhaha

Pastu bile masuk dewan tmuduge,nak pengsan aku time tu! Ramai gilee!!! Majority perempuan! 80% perempuan…sume tgh tunggu turn..aku ng addy pun pilih seat paling last…(org Berjaya memang suke duduk tempat belakang2)hahhahaahha…elok2 duduk..mate aku mule melilau tgk kot2 ade yg aku kenal ke….tapi xde pun…aku pun mule la tgk gelagat org2 kat situ….ade yg muke cuak gile,ade yg cool gile,ade yg dtg cam first day register masuk kolej  pun ade,ade yg muke sombong bajet cam comfirm dpat je,ade yg sorg tu,aku senyum kat die,die jeling aku..(cehhh..sombong! awal2 lagi dah tunjuk ciri2 org yg tak layak berkerje berdepan dgn masyarakat…)ade yg dtg siap bawak 1 famili,adik beradik 4 5 org,mak ayah…(ni sure family yg bg full support ni…bagus2..hehhe) ade yg dtg mmg ikut rules interview,dari baju sampai ke kasut..(skema habis) hehehheh ade jugak tu yg dtg cam nak jadi model utk shoot pic for majalah muslimah tak pun utk model pakaian hari raya…dgn make up tebal berwarne warne,siap wat smoky eyes lg,dgn tudung ala2 cam dato siti nurhaliza siap berlabuci manic liplap2 kat tudung tu,tambah lak high heels jenis gladiator 6 inchi…aku rse kalo die g audition utk pencarian model muslimah versi raya aidilfifti,comfem die menang! Tapi sombong….huhuhu…muke ketat je bile lalu depan ktorg mase turn die kene interview…mungkin die terpakse wat muke ketat kot sbb yela,bile die lalu,sume org pandang die…(mungkin ade yg memuji,mungkin ade yg mengutuk..heheh) pastu bile turn die masuk dlm bilik tmuduge tu,,,suare die yg pling kuat sampai aku yg duk kat luar tu pun boleh dgr…(macam bertekak dgn panel pun ade..huhu) pastu tak sampai 20 minit,die pun kuar dari bilik tu…dgn wat muke ketat die)….yg mengandung pun ade jugak..ade dlm 5 6 org gak la yg mengandung..(yg mengandung tu mesti dapat..rezeki ank dlm kandungn la kate kan..hehhehhe)

Setelah hampir 5 jam aku tunggu,tepat kul 10.35 pagi,turn aku lak kene masuk bilik interview….H812…number kat skrin temuduge tu terpampang…aku pun berjalan dgn perasaan berdebar….sampai kat pintu bilik…aku pun ketuk pintu….

Aku      ; “assalammualaikum” sambil bg senyuman ikhlas bercampur gugup sket…

Panel   :  waalaikumsalam…(sambil senyum lik kat aku..) bile tgk dorg senyum lek,so gugup aku da kureng sket la….”sila bg kami resume anda dan sijil2 berkaitan yg original” aku pun bg lahh….sambil senyum! Hehheheh….” Ok anda boleh duduk,handbag boleh letak dimeja sebelah yg telah disediakan….

Aku  :  oh..ok..terime kasih…(sambil senyum!)

Panel lelaki  : masih ‘cik’ lg ker?

Aku : haah..hehheheh….

Panel lelaki : belum kahwin la eh? Boleh la kalau saya nak masuk line?? (sambil senyum2 kat aku) dah ade bf?? Dah sarapan? Dtg naik ape??

Aku  : haah..sy masih cik lagi…belum kahwin pun..mude lagi..hehhe..nak masuk line ape?? Sy ade kawan kerje kat maxis centre…nak mintak masuk line maxis,sy boleh tolong encik…hehhehehhe…(aku pun tatau camne aku berani wat lawak bongok time ni…hahhaha)

Panel laki : (tergelak besar) dah ade bf?

Aku  : nak sy jawap jujur ke nak sy  tipu sunat? Kalau tipu sunat,sy takde bf lagi…hehhehehhe…

Panel lelaki : hehhehheh…baru nak masuk line…budak sekolah rendah pun dah ade bf..ye tak??  hehhehheeh

Aku  : pandai pun encik..hehheheh

Panel perempuan : hehheheh..ok2…boleh kite mulekan sekarang??

Aku : eh?? Tak mule lagi ke? Sy ingt dah mule tadi….hehheh..ok2..boleh…(sambil senyum2)

Panel lelaki : ok cik zie,sila cerita latar belakang awak…

Aku : ok..(aku pun mule la cerite sal aku….)

Panel perempuan  : boleh sy tahu,ape pengalaman bekerje cik zie sebelum ni??

Aku : ermm..ok…sy pnh keje kat the royale bintang hotel cawangan seremban sbgai asst sprvisor tpi baru dlm training time tu….then sy kerje kat v-one fashione butik kat semenyih sbgi supervisor…n last sy kerje sebagai kerani tadbir kat syarikat electronic…skrg sy xkerje tapi sy mule urus bisness kecilan jual product make up brand mac dan pakaian…jualan online…


Panel perempuan  : menarik tu…kenapa buat bisness tu??

Aku  : sebab utame sy ni minat berbissnes…lg pulak sy ni suke pakaian dan product kecantikan..sy buat ni pun sbb minat yg mendalam la…kalau bukan sbb minat,comfem sy tak akan buat…

Panel lelaki  : cik zie tak rase rugi ke kalau kami tawarkan cik bekerje dlm sector kerajaan ni,dan cik sibuk sehingga tiada masa nak urus perniagaan cik dan akhirnya perniagaan cik jatuh??

Aku  : oh..tak lah….sy dah fikir dah hal ni…jadi sy tak takut pun…lagipun sy angggap bisnees sy ni sbgai hobi sampingan dan pendapatan sampingan je…motif dan target utama sy,mmg sy akan berusaha cube utk dptkan tempat dan peluang utk berkerja dlm sector awam…lagipula soal bisness ni,bila2 masa sy boleh buat dan sy jugak ade keluarga yg membantu dlm menguruskan perniagaan sy ni….tambah pula kalau keje dgn sector awm ni,mase dpn lebih terjamin berbanding swasta….bukan kate swasta ni sume tak menjamin mase depan…ade…tapi nisbah menjamin mase depan tu kurang berbanding dgn sector awam…

Panel perempuan  : ok,baiklah, boleh cik berikan kami siapakah KSU kementerian pembanggunan wanita,masyarakat dan negara?

Aku  ; oh..KSU kementerian tu sekarang ni  dato dr.nurul ainur bt mat nur…

Panel lelaki : anda pasti??

Aku  : ya..sy pasti beliau yg menyandang jawatan tu sekarang ( padahal dlm hati aku..betul ke?? Ingat2 lupe) huhuhuhuh

Panel perempuan : boleh cik zie beritahu kami,apa jabatan yg ada bawah kementerian tersebut??

Aku  : bawah kementerian pembanggunan wanita??

Panel perempuan : ya

Aku  : (damn! Apesal tye jabatan lak ni..hadoii) ermm…kalau tak silap saya ada 3 yg sy tahu…jabatan kebajikan masyarakat,institute social Negara,dan lembaga penduduk dan pembanggunan keluarga Negara….(time ni…aku cume goreng n sebut ape yg aku taw je…n time ni gak la aku mule gune ayat gagap sikit b berterabur sket…tapi still under control..hehehe)

Panel lelaki  : cik pasti ke??

Aku  ; ye..sy pasti jabatan tu mmg dibawah kementerian tersebut….

Panel lelaki  : ok,apa pula fungsi kementerian pelajaran Malaysia??

Aku   : kementerian pelajaran Malaysia??  (aku saje melengahkan mase..sbb nak pk kementerian pelajaran dgn kementerian pengajian tinggi sbb aku selalu confius dgn 2 kementerian ni..)

Panel lelaki : ya…kementerian pelajaran Malaysia…apa fungsi nya??

Aku  :ok…fungsi kementerian ni kawal pentadbiran dari pra sekolah sampai la  ke peringkat stpm,pastu die jugak kawal dan pantau peringkat vokasional dan matrikulasi…dan tak silap saya,kementerian ni jugak yg menubuhkan dewan bahasa dan pustaka serta perpustakaan Negara…dan matlamat paling utama kementerian ni jugak sudah semestinya melahikan pelajar yg berilmu,dan berakhlaq..(ni ku amek moto dan visi sekolah ku mase kat seri indah dulu….hehhehe)

Panel perempuan ; ok cik zie….ada apa2 yg cik nak tye kpd kami ??

Aku  : ermmmmmm…(sambil pikir nak tye ape…tapi xtaw nak tye ape! ) ermm..tak de kot….sambil senyum senyum…(dlm hati aku..yes!! dah nak habis!!)

Panel lelaki : ok la..kalau tak ada apa lagi…kita berenti setakat ni ya..keputusan cik akan diberitahu pada 31 januari ya…terima kasih..sambil bg lek sijil aku yg ori…

Aku  : oh..ok..terime kasihhhhhhhh….(kali ni aku senyum lagi lebar! Hahahah sbb dah lepas bala yg aku cuak sepanjang mase tgu turn interview tu..hhahhaha)



Kesimpulannya..: aku tak harap langsung aku dapat jawatan tu…sbb yg interview nak dkt 4000 org….jawatan yg ditawarkan pulak perlu kan org dlm 300 org je….persaingan tersgt sengit…dapat alhamdullillah,tak dapat..tak ape…aku xkesah pun…sbb nye bulan 2 ni aku mule bertugas kat UPM jugak…tapi kontrak la..hhuuh…ape2 pun jgn aku putus asa…kene rajin berusaha ye cik zie sayangg!!

P/S : thanks kat bf aku,addykuala sbb snggup dtg jemput aku pepagi bute dah bertolak dari sentul,kl ke kesuma lake,semenyih ni semate2 nak teman aku g interview..thank you so much and I really appcte it…paling tak lupa,aku dgn bf aku sempat buat lawak  cam tak serius nak dtg interview…boleh2 lak aku dgn addy buat lawak bongok mase tunggu turn nak interview…n baru la time tu aku taw bf aku ni gegile jugak rupenye…and aku pun dah lame xwat perangai senget aku…soo…terserlah lah perangai bangang nakal aku time zaman sekola dulu….sbb konon nak berubah la….dulu aku selalu wat perangai senget sengal time zaman sekolah…huhuhu